Работа с естествено осветление на външна локация!

При правилен подход, естествената светлина може да осигури несравними визуални резултати, изпълнени с невероятни цветни тонове и поразителен контраст. Без подготовка и с лош подход е почти неизбежно това да доведе до огромно разочарование. 

Широко разпространено мнение е, че естествената светлина предлага по-лесен и достъпен начин на заснемане, а именно по-малък или почти никакъв екип, малко или почти никакви технически принадлежности – транспорт, време и настройки за тях, но това носи със себе си и доста усложнения. От друга страна, контролираното осветление позволява да управлявате съотношението на контраста, цветния баланс и характера на светлината с голяма точност, улавяйки точно това, което искате. Или поне близко до това, което искате. С естествената светлина, нещата се случват доста по-сложно. Почти всичко е извън вашия контрол и освен това, непрекъснато се променя. Промените в ъгъла и позицията на слънцето, появата на облаци, промяната на околната светлина (водеща до смяна на цветната температура ), и още куп други неща могат да усложнят драстично процеса. 

Малка тайна: Колкото и време да ви спестява работата с естествената светлина, то предварителна подготовка и последваща обработка изцяло ще компенсира това време. 

С други думи, снимането на дневна светлина може да спести доста време на снимачната площадка, но това не прави цялостния процес по-лесен. Ще се наложи да обмислите и планирате всяка възможна ситуация преди да започнете да снимате, а след това да поправите потенциалните си грешки. Но днес няма да говорим за подготовката за снимки или пост-процеса на кадрите, макар че те са основни фактори за цялостната визуална естетика. Вместо това, ще разгледаме как изглежда оптималния работен процес при използване на естествена светлина. 

По-долу ще споделя моята рецепта за това как се възползвам от околната среда и нейната светлина, за да създам кадри с кинематографично усещане . 

Това, което ще споделя, може да се приложи без наличието на екип и без допълнително техническо оборудване. Ако знаеш как да се възползваш от естествената светлина, всеки сценарий е контролируем, а природните предизвикателства често могат да доведат до творчески решения. 

ДА ЗАПОЧВАМЕ

Стъпка 1: Преценете обстановката

Първото нещо, което повечето хора правят, пристигайки на локацията, е да включат камерата, да погледнат през визьора и да направят няколко пробни кадъра. Правилният подход е това да се случва в последните стъпки на подготовката. 

Първата стъпка трябва да бъде преценка на обстановката с просто око, което ще ви ориентира как да използвате естествената светлина за вашите цели и нужди. 

Нека си представим, че снимаме на ярко осветен от слънцето плаж, който е отчасти засенчен от голяма скала. Пристигайки на локацията, ние трябва да определим най-светлите части от нашето обкръжение (вероятно небето) и най-тъмните (вероятно част от скала или храсти в близот до плажа). 

Веднага след това трябва да си зададем някои важни и ключови въпроси относно качеството, източника и интензитета на естествената светлина и да преценим кои части на локацията ще бъдат най-подходящи за нашите цели – Какъв е контрастът между най-тъмната и най-светлата част от плажа? Виждам ли естествен контраст? Има ли някакви други начини, чрез които светлината може да се отразява (да се моделира)? 

Запомнете, че тези въпроси винаги са най-добрата отправна точка. Дават ви цялостна преценка на вашата работна среда, с всички свои предизвикателства и възможности, което естествено води към следващата стъпка. 

Stop frame / Canon Cinema C300 MK3

Стъпка 2: Определете точката на оптимален контраст

За мен, може би това е най-важната стъпка от всички и е умение, което най-трудно се усвоява. Но веднъж усвоите ли го, то се превръща във ваше тайно оръжие. 

Ключов фактор тук е да имате предварителна визия за кадъра който искате да заснемете. 

Трябва да знаете много добре какво търсите, в противен случай ще си изгубите времето в проба-грешка, докато през това време можете да се възползвате от най-добрата светлина през деня. Искате по-меки цветове с нисък контраст? Или нещо по-драматично и с висок контраст? Или може би моделът/актьорът да бъде заснет в силует? Или нещо с бляскава рекламна визия, по ваш вкус? 

Може и да имате по-малък контрол над своите кадри на дневна светлина, отколкото с подходящо филмово или студийно оборудване, но това не означава, че нямате поле за изява. Просто трябва да знаете какво искате. 

Колкото по-ясна е вашата представа, толкова по-лесно ще определите това, което аз наричам точка на оптимален контраст във вашето изображение. 

Това е специфичното място на вашата локация, което създава динамика в осветлението, и може да послужи за вашите творчески намерения. 

Нека продължим с нашия сценарий на плажа, за да ви дам по-точен и конкретен пример. Нека приемем, че има почти безоблачна дневна светлина и вие се опитвате да снимате актьора или модела (не просто пейзаж). Току-що сте пристигнали на локацията и бързо сте преценили светлината. Какво правите след това? 

Всичко зависи от вашето творческо намерение. 

Ако искате да снимате силует, трябва да намерите точката на максимален контраст. Място, на което вашия обект може да застане на тъмно пространство, което има много светъл фон. Най-вероятно част от скала в близост до плажа хвърля силна сянка, което ще ви даде възможност да експонирате небето/фона и обекта да остане в силует. 

Stop frame / Canon Cinema C500 MK2 + Canon Sumire prime 35mm ( Canon Sumire са изключително живописни и кинематографични обективи )

Ако пък се стремите да постигнете по-мека, филмова естетика през деня, без допълнително оборудване, това може да бъде предизвикателство за вас, но със сигурност е възможно. В идеалния случай, може да намерите място с умерен контраст, например място на пясъка, което отчасти е засенчено от дърво. Меката сянка ще играе ролята на дифузия, намалявайки интензитета и остротата на слънчевата светлина. Другото, което може да направите в случая, е да потърсите ъгли или пространство заобиколени от скали, които отразяват светлина и драстично променят нейното качество. 

Canon Cinema C200 + Canon lens 16-35mm/f2.8

И още един пример, представете си, че искате да създадете драматичен портретен кадър, в който лицето на вашия обект да бъде осветено от едната страна и да остане в сянка от другата. Ако слънцето свети директно отгоре, реализацията на подобен кадър би бил голям проблем. Но ако може да откриете нещо наоколо, което може да се използва като естествено отрицателно запълване, то вие сте късметлии. Бихте могли да поставите модела до бяла стена и да му кажете да застане на 90 градуса срещу камерата. Или да направите същото, до някоя тъмна скала или храст, които да ви осигурят отрицателно запълване. И в двата случая може да се постигне силен контраст, дори и слънцето да свети над вас. Разбира се, списъкът не е изчерпателен откъм възможности и това са просто два бързи примера. Няма как да заснемете два еднакви кадъра, реализирани на естествена светлина. Винаги ще сте зависими от околната среда, в която снимате. Това е още една причина заради която трябва внимателно да се подготвите, най-вече когато сте зависими и разчитате единствено на дневната светлина и още повече, зависими от времето. 

Stop frame / Canon Cinema C70

Стъпка 3: Позиционирайте модела си без да използвате камерата

След като сте изпълнили предходните стъпки, ще бъдете съвсем близо до фактическото заснемане. Но преди да извадите камерата и да започнете да се лутате в настройките и, силно препоръчвам да позиционирате актьора/модела в околната среда и да видите как изглежда през призмата на вашите очи. 

Ако с пристигането си на локацията започнете да правите тестови кадри, това несъмнено ще ви забави и без да усетите ще са минали 10 минути в технически настройки и отстраняване на проблеми, свързани с камерата. А когато най-накрая си направите нужните и желани настройки, светлината вече няма да бъде същата и ще се наложи да започнете отначало. Не се занимавайте с камерата преди наистина да е дошло време за снимки. Идеята е да сте готови с 90% от решенията преди дори да погледнете през визьора на камерата. Това включва не само намирането на най-подходящото място за снимки (както вече споменах по-горе ), но и да намерите най-доброто място на което да позициониране актьора/модела. 

Разположете актьора/модела на избраното от вас място и го погледнете. Какво виждате? Има ли прекалено голям контраст? Може да се наложи да промените сегашната си позиция с по-светла (или по-тъмна) такава. Все още няма достатъчно контраст? Може би трябва да завъртите малко актьора/модела, за да компенсирате светлината на едната страна. 

Може да създадете перфектното “осветление” само за минута-две, правейки малки корекции в позицията на актьора/модела. Ако се опитвате да направите това, правейки промени в настойките на камерата, може би няма да успеете да заснемете кадъра преди светлината да се е променила. Разбира се, все пак ще трябва да направите финални корекции в настройките на камерата, преди да започнете да снимате, но поне сега ще имате идеалната отправна точка. 

 

Stop frame / Canon Cinema C70

Стъпка 4: Кадрирайте с камерата и направете нужните технически корекции

След като вече сте преминали през първите три стъпки, може да включите камерата и да погледнете кадъра. В момента, в който го направите, ще видите ограниченията на вашата камера. 

Вашето око винаги ще има по-добър динамичен обхват от камерата. Същото се отнася за контраста, цвета и други ключови елементи. Така че в момента, в който погледнете през своя визьор, ще започнете да виждате проблеми, които ще искате да коригирате – вероятно сенките са твърде силни или пък има прекалено голям контраст. Това е моментът, в който може да започнете да настройвате своята камера ( дълбочина на разкост, експозиция и цветните профили в камерата ), така както на вас ви харесва. И ако сте успели с 3-тата стъпка (и ако познавате своята камера) тази част би трябвало да стане много бързо. Тук е моментът, в който трябва да направите всякакви финални кадрови промени преди да започнете да снимате. 

За да не губите време в смяна на обективи, силно препоръчвам да снимате с помощта на зум обектив, най-вече, когато снимате на дневна светлина. Зум обективът винаги спомага за по-бързата работа и пести страшно много време, което е от съществено значение в много от случаите, освен ако не снимате през нощта и се нуждаете от най-светлосилния обектив. 

Stop frame / Canon Cinema C300 MK3

Стъпка 5: Снимайте бързо, преместете се на следващото място, повторете

Веднага щом сте заснели първия си кадър (или вероятно преди да приключите с него), светлината ще се промени. Може да се появи облак или слънцето да се снижи малко. Или плажната табелка, която сте използвали като импровизиран рефлектор вече не е под перфектния ъгъл на светлината, което е довело до загуба на нейните свойства. 

Това ще се случва на около всеки 20-30 минути, когато снимате на дневна светлина а още по-бързо на изгрев и залез слънце. Това е друга причина поради която бързината е вашият най-добър приятел на снимачната площадка. Колкото по-бързо реализирате това, което искате, толкова по-добре. 

Приемете факта, че след като построите своя кадър, ще имате само няколко минути да го заснемете. 

Винаги избягвайте заснемането на ненужни кадри, ограничавайте се до определено количество, това ще ви спести страшно много време в деня на снимки, а и след това. В момента, в който приключите със заснемането на кадъра, бързо се преместете на следващото място и започнете процеса отново – Преценете обстановката, намерете оптималната точка на контраст, позиционирайте актьора/модела, настойте кадъра, снимайте, повторете. 

Предимството на работата с бързо темпо е, че ще ви научи да мислите и да взимате бързи решения, което ще доведе до нови творчески идеи, абстрахирайки се от ограниченията, в които средата ви поставя. Не винаги ще заснемете това, което искате, но понякога това, което ще откривате може да се окаже дори по-добро и да даде добавена стойност на вашата естетика и начин на работа.

Това е само малка част, свързана с удоволствието от снимането на външна локация с естествена светлина с малък или почти нулев бюджет. Ако искате контрол на 100%, снимате в студио или на локация с контролирано осветление, но тогава и бюджетът и екипът ще са в пъти по-големи. 

Аз лично много повече харесвам този начин на работа, защото това тренира окото, ума и взимането на бързи и творчески решения. 

 

Stop frame / Canon Cinema C300 MK3

В духа на тази тема, споделям линк към най-новия ми уъркшоп “Светлина, контраст и цвят”. С помощта на тези три компонента ще разгледаме, анализираме и практикуваме различни техники, доказано добавящи дълбочина и обем (или илюзия за дълбочина и обем) към кадъра. Също така ще разгледаме подробно някои от най-важните характеристики на светлината – количество, посока, качество и цвят и как в колаборация на всички тези компоненти да създаваме уникална визия и усещане в кадрите си и как чрез тях да направим още по-силна нашата история. 

Информация за уъркшопа, може да намерите тук:
Всеки създател на видео и фотографско съдържание, който иска да подобри своите ключови техники, творчески подходи и организационни умения може да се възползва от уъркшопа Светлина, контраст и цвят.